Maak zelf je eigen natuurlijke deodorant

deo

Eén van de stappen die ik onlangs heb gezet naar een natuurlijker leven, is het buitengooien van mijn deodorant en het overstappen naar een zelfgemaakte, natuurlijke deodorant. De meeste mensen weten wellicht al wel dat traditionele deodorants echt niet gezond zijn. Ze bevatten oa aluminium wat in meerdere onderzoeken gelinkt zou zijn aan borstkanker, maar ook aan de ziekte van Alzheimer. Ook parabenen en andere gifstoffen komen via je deodorant je lichaam binnen en dat is iets dat je echt niet wilt. Nu zijn er gelukkig ook al meer natuurlijke deodorants in de winkel te koop en die werken best goed, maar nog altijd bevatten ze te veel chemische stoffen.

Dus ging ik op zoek naar een natuurlijke versie die ik zelf kon maken en al gauw kwam ik onderstaand recept tegen op verschillende sites. Ik moet zeggen dat ik in het begin er echt wel weigerachtig tegenover stond. Ik kon niet echt geloven dat een zelfgemaakte deodorant, bestaande uit maar drie (ja, slechts drie) natuurlijke ingrediënten mij zou verlossen van die kwalijke geurtjes. Maar omdat ik er echt al veel positieve verhalen over had gelezen op het internet, ging ik toch maar aan de slag.

Wat heb je nodig?

Zoals reeds gezegd, heb je maar drie ingrediënten nodig:

  • 2 el pure kokosolie
  • 2 el baking soda (bicarbonaat)
  • 2 el maïszetmeel
  • eventueel etherische olie

IMG_0562

Hoe maak je het?

Doe 2 el kokosolie, 2 el baking soda en 2 el maïszetmeel in een kom:

IMG_0563

Meng alles goed samen met een vork tot je een gladde, smeuïge massa krijgt:

IMG_0565

Eventueel kan je nu nog enkele druppels etherische olie (zoals tea tree, lavendel of citroen) toevoegen, maar dat is echt een optie. Ik maak het meestal zonder etherische olie en vind dat heel fijn.

Doe alles in kleine potjes en je deodorant is klaar!

Hoe gebruik je het?

Neem ’s ochtends een kleine hoeveelheid uit het potje (je hebt echt niet veel nodig) en wrijf dat uit over je oksels.

Mijn ervaring

Zoals gezegd stond ik er in het begin echt wel wat weigerachtig over. Met veel aarzeling ben ik er dus mee gaan experimenteren. Maar eigenlijk was ik al verkocht vanaf de eerste dag. Niks, geen vieze geurtjes meer! Mijn kleding ruikt fris en het maakt geen vlekken. De ultieme test was een sessie ashtanga yoga en ook dat ging super!

Het enige dat ik wel gemerkt heb, was dat ik de eerste dagen precies meer zweette dan anders, maar dat blijkt dus helemaal normaal te zijn en gaat na een aantal dagen vanzelf over. Gewone deodorants ‘verstoppen’ namelijk je zweetklieren, zodat je minder gaat zweten. Deze natuurlijke deodorant maakt je zweetklieren terug open en daardoor ga je even wat meer zweten. Dit is juist een teken dat je lichaam aan het detoxen is en terug naar zijn normale functie aan het gaan is. Dit gaat over van zodra je zweetklieren volledig zijn aangepast. Ik merk nu zelf dat ik minder last heb van zweten dan voorheen.

Conclusie

Ik zie dus niks dan voordelen, het is goedkoper, het is volledig natuurlijk, geen chemische stoffen meer die in je lichaam komen, het is supermakkelijk en vlug om te maken en het allerbelangrijkste, het werk echt super! Vieze geurtjes behoren volledig tot het verleden!

Als proefkonijn heb ik een potje cadeau gegeven aan een vriendin en ook zij is helemaal verkocht!

Zeker uitproberen dus!

Heb jij al ooit je eigen deodorant gemaakt? En hoe ging dat? Laat het hieronder weten.

