Diy: geurstokjes zelf maken

Wie houdt er niet van een lekker geurtje in huis? Je kan mij echt blij maken met geurkaarsen, oliebranders,… Met geuren kan je echt mee de sfeer bepalen in huis. Lavendel voor wat ontspanning, citroen voor wat vrolijkheid, pepermunt voor concentratie, eucalyptus voor de luchtwegen,… de mogelijkheden zijn enorm. Ik maak al regelmatig zelf luchtverfrisser voor in de badkamer en onlangs kocht ik een setje geurstokjes bij Rituals. Na een tijdje was de geur echter verdwenen, maar ik vond het setje zelf wel leuk staan en wou het niet weggooien. En toen kwam ik op het idee om zelf geurstokjes te maken en de gekochte geurstokjes te herbruiken.

geurstokjes

Wat heb je nodig?

  • een klein glazen vaasje of bokaaltje (liefst met een niet te grote opening bovenaan)
  • bamboe stokjes voor brochettes
  • olie (baby-olie, jojoba-olie, amandelolie,…)
  • essentiële olie (ik maakte zelf een setje geurstokjes met lavendel en citroen en een ander met pepermunt)

geurstokjes2

Aan de slag!

  • knip eventueel het scherpe uiteinde van de stokjes af
  • vul het met de olie (dat mag zeker voor de helft gevuld worden of meer, ik gebruikte eigenlijk te weinig)
  • voeg essentiële olie toe (wees niet te zuinig, ik denk dat ik zeker 30 druppels gebruikt heb voor een kleine hoeveelheid olie)
  • plaats de stokjes in het vaasje, de stokjes zullen zich vol zuigen met de olie
  • draai de stokjes na enkele uren om, een heerlijke geur zal zich verspreiden
  • vanaf dan kan je de stokjes om de paar dagen omdraaien, zo blijven ze goed hun geur afgeven
  • als de geur na een tijdje vervaagt, kan je terug essentiële olie toevoegen
  • je zal zien dat de hoeveelheid olie ook zal slinken, die kan je dan ook weer aanvullen naar behoefte

 Hebben jullie soms een favoriete geur voor in huis?

 

