DIY aromatherapie inhalator

DIY aromatherapie inhalator

We zijn ondertussen eind februari, het is koud, druilerig weer en iedereen in onze omgeving lijkt wel te sniffen en te hoesten. Ook ikzelf kon er jammer genoeg niet aan ontsnappen met als gevolg een fikse verkoudheid en een verstopte neus. Om vrijer te kunnen ademen, kent iedereen wel de Vicks inhaler, maar wist je ook dat je die makkelijk zelf kan maken? Het is zo simpel dat ik het jammer vind dat ik hier niet eerder aan gedacht heb!

inhalator_collage

Benodigdheden

  • Inhalator: ik heb de mijne gekocht bij de Aromatherapie Info Webshop, je hebt ze in allerlei kleurtjes naargelang de functie die je ze wilt geven. Als je geen inhalator wilt kopen, kan je ook een lege tube lippenbalsem gebruiken.
  • Vulling: bij de inhalator die ik heb gekocht, zit standaard een vulling bij. Je kan deze ook zelf maken van bv. voering die je gebruikt om te quilten.
  • Etherische olie: 10 dr eucalyptus olie (of andere olie, ik geef hieronder nog een aantal andere voorbeelden)

Werkwijze

Je doet ongeveer 10 druppels van de etherische olie op de vulling. Daarna doe je de vulling in de tube en draai je de inhalator toe. Meer is het niet!

Gebruik

Verwijder het dopje en inhaleer door elk neusgat. Indien nodig kan je altijd een paar druppels etherische olie toevoegen aan de vulling.

Andere inhalator ideetjes

Bovenstaande inhalator kan je gebruiken bij verstopte neus, sinusitis, allergieën,… Er zijn echter nog veel meer toepassingen waarvoor je de inhalator kan gebruiken. Hier geef ik je enkele ideetjes mee. Probeer gerust ook combinaties van verschillende etherische olies uit!

Relaxatie en slaap:

Gebruik 10 dr lavendel olie. Lavendel kalmeert het brein en het lichaam.

Hoofdpijn:

Gebruik 10 dr pepermunt olie. Pepermunt geeft ook een betere concentratie en is een echte oppepper!

Misselijkheid:

Gebruik 10 dr gember olie om symptomen van misselijkheid te verminderen.

