Een kijkje in mijn leven #5: stress als positief zien

Ik wil jullie graag een kijkje in mijn leven geven. In november vorig jaar ben ik op mijn werk uitgevallen vanwege een (burn-out) bore-out. Ik probeer nu terug recht te krabbelen met vallen en opstaan. Ik zie dit fotodagboek als een deel van mijn genezingsproces, om de goede, maar ook de slechte dingen vast te leggen. En heel misschien kan ik hiermee iemand anders een beetje steun geven, door ze misschien af en toe een moment van herkenning te bieden. Het leven zoals het is.

Ik begin de week met het ooruimen van mijn lees-en schrijfplekje. Een zalig plekje, maar het wordt al gauw zo rommelig. Het pronkrek heeft mijn man zelf gemaakt van steigerhout.

Voor en na:

img_1730  img_1748

Nog altijd bezig met mijn gehaakt restjesdeken, ik leg de resterende kleurtjes op volgorde.

Experimentje om zelf een avocadoplant te laten groeien vanuit een pit. Ben benieuwd.

Woensdag is het broeierig warm. Gelukkig hebben we dan dit fijne plekje in de schaduw. Ik ben naar de psychologe geweest en dan schrijf ik daarna altijd op hoe het geweest is.

De psychologe geeft me als huiswerk naar twee filmpjes te kijken, zeker de moeite om eens naar te kijken als je tijd hebt. Kelly McGonnigal toont aan dat de manier waarop je naar stress kijkt, veel schade kan aanrichten. Als je stress als iets positiefs bekijkt, zal de stress die je ervaart voor veel minder gezondheidsproblemen zorgen. Ikzelf ben stress echt als iets negatiefs gaan zien, iets dat je zo veel mogelijk dient te vermijden, iets waardoor je best zo veel mogelijk ontspant en thuis in je zetel gaat zitten achter je ipad… zo kom je natuurlijk in een negatieve spiraal terecht. Ik vind het wel een belangrijk inzicht, het leert me vooral dat ik niet bang moet zijn om in actie te komen.

Bovenstaand metaforisch filmpje over de demonen op de boot is zeer herkenbaar voor mij. Ik wil veel, maar al die stemmetjes (demonen) in mijn hoofd, leiden me altijd maar terug weg van wat ik wil, waardoor ik uiteindelijk niets meer doe en mijn leven maar laat leiden. Tijd om het stuur terug in eigen handen te nemen!

Vrijdag hebben we beleidsdag op het werk. In de voormiddag krijgen we een lezing over ‘the internet of things’ en in de namiddad doen we een stadsspel door Antwerpen. Ik kan ’s avonds geen pap meer zeggen. Toch zwaar voor mij, zo’n hele dag in de weer.

Zondag hebben we nog een familiefeestje bij ons thuis, we hebben eten besteld, dus dat is lekker makkelijk. Volgende week belooft het stralend zomerweer te worden, door de feestdag moet ik ook niet gaan werken, dus ik kijk er al naar uit. Ik laat jullie gaan met deze quote. Geniet nog van jullie week!

